FORMAT SMS

Panduan Topup Pelanggan

No Gateway/Server Topup

1) 019 - 4524 500 , 
2) 019 - 4510 243 , 
3) 014 - 8114 959  & 
4) 013 - 9640 643 Celcom 
5) 017 - 9204 042, 
6) 017 - 2578 879 Maxis 
7) 010 - 9098 520 Digi

(Gunakan 1 No Gateway pilihan anda sahaja untuk topup Semua Produk)

Kod Untuk eload Maxis:
M

Kod Untuk eload Celcom:
C

Kod Untuk eload Digi:
D ( untuk topup RM5 sahaja)

Kod Untuk Pin Maxis Hot Tiket:
HT6, HT8, HT10 & HT15

Kod Untuk Pin DiGi:
DP10 ( no.pin akan dihantar melalui sms )

Kod Untuk Pin iTalk:
IT10

CARA MENGGUNAKAN EZYRELOAD TOPUP

Untuk Topup, Taip SMS atau menggunakan Yahoo Messenger (ym) On Line Internet Topup
Kod Produk & Jumlah -titik- No Customer -titik- 1234
Hantar pd No Gateway di atas.

Contoh eload Maxis Rm5 taip:M5.0122652432.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh eload Celcom Rm5 taip:
C5.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh eload DiGi Rm5 taip:
D5.0162684831.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh Pin DiGi Rm10 taip:
DP10.0122652432.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

 

Contoh Pin iTalk Rm10 taip:IT10.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.


Contoh Pin Maxis Hot Tiket Rm8 taip:
HT8.0139992511.1234

HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.


CARA TOPUP SECARA BERGANDA

Topup Pelanggan Sekali Banyak Taip:
Kod Produk & Jumlah -Titik- No Customer -Koma-Kod Produk & Jumlah -Titik- No Customer -Titik- 1234
Hantar pd No Gateway di atas

Contoh eload Maxis Rm5, Digi Rm5 DAN Celcom Rm3 taip:
M5.0122652432,D5.0162653266,C3.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.


CARA MEMBATALKAN TRANSAKSI
Topup Melalui ym Boleh Dibatalkan, Taip:
BTL -Titik- No Trx -Titik-1234
Hantar pd No Gateway di atas (hanya boleh melalui ym sahaja)

Contoh Batalkan Transaction Topup Trx No 107426 Taip:
BTL.107526.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.


*Cara untuk batalkan transaksi ini hanya boleh dibuat jika topup melalui Yahoo Messenger internet online sahaja. Ini kerana no transaksi ada diberi, sebaik sahaja penghantaran topup melalui ym.


CARA MENYEMAK BAKI MODAL


Semakan Baki Taip:
BAKI
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Charge 1sen shj sbg kos server untuk setiap semakan baki)


CARA MENYEMAK TRANSAKSI TOPUP

Semakan Transaksi Topup Taip:
LAP.Tarikh Transaksi Topup
Contoh semak transaksi 28Jan2010 Taip:
LAP.280110
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Charge 2sen setiap 1 sms semakan yg diterima)

Semua Transaksi Topup dan Rekod Jualan Boleh Juga Disemak Melalui Internet Online Website di alamat http://zmreload.ath.cx:5017/index.php
1)Masukkan No Id, contoh: n1001527
2)Masukkan No Hp, contoh:
+60122652080 (PERHATIAN. Jgn isi begini 0122652080, tp mesti isi begini +60122652080)
3)Masukkan No Pin, contoh: 1234
4)Masukkan No Hint yg Diberikan di web itu(ikut shj no itu), contoh: 53149

CARA MENDAFTARKAN YAHOO MESSENGER (ym id)
 
Aktifkan ym id Taip SMS:
TYM.yahoo id.1234
Contoh Taip SMS:
TYM.casab_2080.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Charge 2sen setiap pengaktifan)

Kemudian,selepas anda mendapat sms pengaktifan ym, bolehlah anda buka internet dan 'on' kan ym anda.. Sila 'add' yahoo id Topup :
zmmobile68

CARA TAMBAHAN NOMBOR BARU

Aktifkan No Baru/ Menambah No Untuk Kegunaan Topup, Taip SMS:
TNO.Nombor Baru.1234

Contoh Taip SMS:
TNO.0122535688.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Charge RM5 Untuk Setiap Pengaktifan Tambahan Nombor Hp yg Baru)

*Cara ini membolehkan anda menggunakan lebih dari satu no hp untuk Kegunaan Topup Dalam Satu Akaun/No Id Yang Sama
..

CARA MENYEMAK HARGA PRODUK

Semakan Baki Taip:
CH -titik- Kod Produk

Contoh semak harga Celcom Rm10 Taip:
CH.C10

HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Charge 2sen shj sbg kos server untuk setiap semakan)

CARA REPORT/ ADUAN MASALAH

Untuk Aduan Masalah, 

Taip:MASALAH -titik- Masalah Anda
HANTAR Kepada SERVER.

Contoh: Jika Aduan Topup Xmasuk 

Taip:MASALAH. Minta Check Topup xmasuk Tapi Modal Ditolak. M10.0122653425.Ref No N/A.12.54pm.12Apr10
 
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.


LAIN-LAIN MAKLUMAT

Untuk lain2 maklumat 

Taip :FORMAT
Dan HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.


Untuk Semak Senarai Semua No Gateway Taip :


CENTER
Dan HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.


CARA PENAMBAHAN DEPOSIT MODAL

Langkah 1 : Bank in Deposit Modal ke nombor akaun seperti berikut:


MAYBANK
No. A/C: 5030 5100 8237
(atas nama ZUBAIDAH MOHAMED RESOURCES )

Email: rozlanz@yahoo.com


Langkah 2 : SMS kan maklumat berkenaan proses deposit tersebut.

Sila gunakan format SMS seperti di bawah :

Taip:
DEP-titik-Nama Bank/JUMLAH/Masa/Tarikh
Hantar Kepada 017-2578 879

CONTOH :
DEP.CIMB/RM100/12.02pm/ 270310

-Hantar ke 017-2578 879
atau 019 - 4510243

Waktu Bagi Penambahan Deposit:

*SETIAP HARI ~ Isnin - Ahad : 9.00 pagi hingga 5.00 petang

TUTUP hanya pada Cuti Umum sahaja.

MAKLUMAN : Untuk pengguna MAYBANK anda digalakkan bank in dengan Jumlah yg Ganjil. Sebagai contoh, bank in jumlah Rm110 adalah lebih baik dari Rm100. Atau jika anda mnggunakan Maybank2u anda boleh bank in dengan jumlah Rm101 atau Rm103. Ini bertujuan supaya pihak syarikat mudah memeriksa dan memproses Dep modal anda.

Sekiranya anda telah bank in selepas daripada waktu seperti yang telah dinyatakan seperti di atas, proses penambahan deposit ke akaun anda akan dilakukan pada keesokan hari. Modal Anda akan diproses selewat2nya sehingga 240minit. Jumlah Minima yang dibenarkan untuk Deposit ialah RM30.00. Tiada had maksima.


*JIKA TERDAPAT SEBARANG CUBAAN PENIPUAN, AKAUN DAN MODAL ANDA AKAN SERTAMERTA DIHAPUSKAN DAN LAPORAN KPD PIHAK POLIS AKAN DIBUAT UNTUK TINDAKAN.

Berhati2. Jika ada kesilapan yang tidak disengajakan sila beritahu secepat mungkin.
perniagaan prepaid murah

PANDUAN TOPUP PELANGGAN

1234 adalah No Pin asal. Tak perlu ditukar. No Pin mesti di letak dalam SMS Transaksi Topup.
Tanda 'TITIK' diantara format sms untuk topup juga adalah tetap dan DIMESTIKAN. Pastikan Tiada 'Ruang' antara 'Titik' dgn 1234

Untuk topup, anda hnya perlu hantar format sms seperti panduan di atas ke Salah Satu No Server Sahaja. Sebagai contoh, jika anda mendaftarkan no maxis, untuk topup maxis ataupun celcom anda hnya perlu sms ke no server maxis sahaja. Xperlu hantar ke server celcom atau Digi untuk topup celcom/digi.

Bagi TELCO di atas, eload MAXIS,CELCOM dan DIGI- Pelanggan akan di tambah nilai secara Autoreload (masuk terus ke dalam handphone pelanggan) dalam masa antara 15 saat hingga 3 minit, bergantung kepada sistem pengendali rangkaian MAXIS,CELCOM atau DIGI.

Untuk PIN DiGi, iTalk dan Maxis HOT TIKET, No Pin berkenaan akan dihantar kepada ahli/agen. Ahli tersebut perlulah memberikan pula no pin tersebut kepada pelanggan untuk topup secara manual seperti topup card.
Untuk cara2 topup Digi, iTalk dan Maxis HOT TIKET, no pelanggan boleh diletak no hp apa2 sahaja. Pin berkenaan tetap akan dihantar kepada anda sebagai reseller/agen. Pin iTalk juga boleh digunakan untuk topup telefon rumah(fix line telekom).

Anda tidak boleh topup nombor pelanggan dengan nilai yang sama,dalam Hari yang sama. Ini bertujuan sebagai protection agar anda tidak melakukan kesilapan, tertopup 2 kali. Sekiranya anda ingin topup juga ke nombor tersebut, anda hendaklah meletakkan nilai yang berbeza. Sebagai contoh, jika mula2 anda topup customer dengan nilai Rm10, jd untuk kali kedua anda mahu topup ke no yg sama anda bolehlah topup dgn nilai Rm9 atau Rm11.

Seperti lain-lain server, anda juga akan menerima mesej pengesahan samada topup itu berjaya atau gagal berserta makluman baki terkini untuk setiap transaksi topup yang anda lakukan.

Untuk lebih jimat, sila Masukkan/Set no. SERVER 0179204042 & 0172578879 atau 0194524500, 0194510243, 0148114959 & 0139640643 atau 0109098520 ke dalam senarai Hotlink aktiv10(Maxis) atau 8pax(Celcom) atau Frend&Family(Digi) anda untuk penjimatan 1sen setiap sms yg anda hantar ke server.
Menggunakan Yahoo Messenger (ym) adalah cara terbaik dan paling jimat kerana tiada kos sms.Ianya adalah lebih mudah digunakan. Satu kelebihan untuk anda topup pelanggan secara On Line.

MASALAH YANG BIASA DIHADAPI OLEH AGEN

1. Pelanggan tidak menerima Topup
Perkara ini terjadi disebabkan kerana, kemungkinan pelanggan memberi nombor prepaid yang salah atau anda sendiri tersilap menaip nombor prepaid pelanggan yang hendak di topup itu. Sila pastikan dengan betul nombor yang hendak di topup sebelum anda menghantar SMS tersebut. Sekiranya anda tersilap menghantar nombor prepaid, orang lainlah yang akan menerima topup itu. Anda digalakkan untuk mencatit setiap urusan topup yang anda lakukan. Ini sebagai rujukan sekiranya terjadi perkara sebegini dan sebagai bukti urusan antara pelanggan, anda dan kami.

2. Topup lambat diterima oleh pelanggan
Perkara ini mungkin juga akan terjadi disebabkan pada masa-masa tertentu kemungkinan terlalu ramai orang yang sedang topup dan system rangkaian server Maxis dan Celcom terlalu sibuk mengendali dan memproses topup.

3. Perkara lain yang mungkin terjadi
SMS yang anda hantar tidak sampai ke server kami. Ini mungkin juga disebab ketika anda menghantar sms itu, tiada atau kurang liputan rangkaian. Ini juga disebabkan mungkin kerana kesibukan pengendali rangkaian yang sedang melakukan kerja-kerja maintain system rangkaian mereka. Masalah ini biasanya jarang berlaku. Setiap kali anda topup pelanggan, sila pastikan mesej yang dihantar itu betul-betul telah berjaya dihantar.(aktifkan delivery report) Sekiranya sms anda berjaya dihantar, bermakna pelanggan anda berjaya ditopup. Setelah pelanggan berjaya ditopup, anda akan menerima mesej pengesahan beserta makluman baki terkini dari server kami.

4. Aduan Masalah
Jika anda ada sebarang pertanyaan atau aduan,anda boleh hubungi careline seperti no di bawah. Anda juga boleh hantar aduan anda kepada server untuk disemak oleh careline.
Contoh: Jika Aduan Topup Xmasuk Taip:


MASALAH. Minta Check Topup xmasuk Tapi Modal Ditolak. M10.0122653425.Ref No N/A.12.54pm.12Apr10.
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.